Top

Justtravelme

Fotoverslag van Sapa Vietnam

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat van mij heb laten horen.  Het is de afgelopen dagen erg druk geweest en ik heb nu pas tijd om een nieuwe blog te schrijven. In mijn vorige blog sloot ik af met dat ik in Hoi An was. Ik ben hier een paar dagen gebleven en heb leuke mensen ontmoet.  Verder niet veel meer gedaan dan naar het strand gaan en de stad verkennen.  Na Hoi An ben ik naar Hue gegaan. Ik vond hier niet heel veel te doen, maar had het wel even nodig als tussenstop. Ook echt een geweldig restaurant gevonden en daar drie dagen gegeten. De laatste dag werd ik zelfs door het personeel uitgenodigd om naar hun teampicknick te komen. Helaas had ik al een busticket gekocht en moest ik gaan. Na Hue vertrok ik naar Hanoi. Dit ging niet helemaal zo als het moest. Ik werd heel misselijk wakker na 16 uur in de bus en moest toen in de stromende regen naar mijn hotel. Alleen m’n hotel bestond niet meer. Ik had al wel een deel betaald en dus in het hotel dat nu op die plaats stond, korting gekregen. Daarna ging ik even op Facebook kijken en zag ik dat Annefleur was overleden. Dit was best wel een schrok!

In Hanoi heb ik veel rondgelopen om de stad te zien. Het is een oude stad en ondanks dat het de hoofdstad is, heb je meer een dorps gevoel dan in Saigon. Vlakbij mijn hotel was een groot meer en daar kon je heerlijk op een bankje zitten.  Alleen zodra je daar zat kwamen er meteen Vietnamese studenten naar je toe. Die komen iedere dag naar het meer om Engels te oefenen met buitenlanders. Ze hebben namelijk veel meer kans op een baan als ze goed Engels spreken. Ik vond het helemaal geen probleem om ze te helpen en heb meerdere uren met ze zitten praten.

Vlakbij Hanoi heb je Halong bay. Dit is een natuurgebied dat op de werelderfgoedlijst staat. Dit kon ik natuurlijk niet missen en heb een daytour geboekt. Het was echt geweldig! Je vaart tussen de rotsen door en hebt echt een adembenemend uitzicht. Na Hanoi wou ik verder reizen naar Sapa. In eerste instantie wou ik dit zelfstandig doen maar dit bleek duurder te zijn dan een tour. Daarom dat maar geboekt.  Ik zou met de nachtbus gaan en om half 6 worden opgepikt. Helaas duurde het veel langer en werd ik pas om  half 7 opgepikt. In de taxi kwam ik erachter dat ze m’n paspoort niet hadden teruggegeven in het hotel. Geprobeerd om het de chauffeur duidelijk te maken, maar die sprak geen woord engels. Zelfs toen die langs m’n hotel reed kregen we het niet voor elkaar om hem te laten stoppen.  Toen raakte ik een beetje in paniek want ik kan niet weg zonder paspoort.  Uiteindelijk sprak het meisje van de bus engels en die heeft geregeld dat een moto mij naar het hotel zou brengen en weer terug.  Nou dat was een hele belevenis.  In de stromende regen achterop een brommer die zo snel mogelijk door Hanoi reed. Maar ik heb het gehaald!

Toen kon ik eindelijk weg naar Sapa. De nachtbus was een beetje jammer. Normaal zijn er 3 rijen met ertussen een gangpad. Hier waren 2 persoonbedden. Niet echt fijn als je diegene naast je niet kent en je nauwelijks met z’n tweeën in zo’n bed past. Maar gelukkig waren er 2 Engelse jongens dwars en kregen we het voor elkaar dat 1 van hun een tweepersoonsbed had en dat de andere en ik een 5 persoonsbed deelden helemaal achterin.  2,5 bed per persoon dus. Ik heb echt heerlijk kunnen slapen. We kwamen om 7 uur ‘s ochtends aan in Sapa en konden douchen en ontbijten. Daarna zouden we een trekking gaan doen van iets meer dan 4 uur. Helaas stortregende het de hele dag en moesten we over spekgladde bergpaadjes. Ik ben meerdere keren gevallen, zelfs toen een meisje van de stam m’n hand vasthield (voor geld uiteraard, in Vietnam vragen ze overal geld voor. Zelfs voor de wegwijzen). Daarna een goede lunch gehad en voor het eerst met stokjes gegeten. Ging best redelijk,  alleen is rijst nog een uitdaging. Daarna  met de bus naar het hotel gegaan en daar wat kunnen rondlopen.  De dag erna (vandaag) zijn we weer gaan lopen, maar dan een makkelijke route. We waren dit keer maar met twee plus gids. Gister hadden we een gids die haar stam en dorp geweldig vond en het echt geen raar iets vond dat kinderen hier op hun 14e trouwen.  Vandaag hadden we een 18 jarig meisje die echt eerlijk was. Ze vertelde dat ze liever niet al die toeristen  had in haar dorp.  Daarnaast vertelde ze dat ze net was getrouwd.  Toen wij vroegen of ze van haar man hield, zei ze heel eerlijk nee. Ze hield niet van hem maar haar familie had hem uitgekozen.  Sneu eigenlijk. Ondanks dat het vandaag weer regende heb ik wel een geweldige laatste dag gehad. Morgen staat de reis naar Dien Bien Phu op de planning om de dag erna de grens naar Laos over te gaan