Top

Justtravelme

Vandaag mijn reisverslag deel 2 Mexico.
In mijn vorige reisverslag was ik gebleven bij de bus naar Valladolid. Vandaag vertel ik meer over de dagen daar en mijn verdere plannen. Zoals gezegd nam ik de bus naar Valladolid. Daar kwam ik tegen een uur of 7 in de avond aan, gelukkig is het dan nog licht dus dat was fijn. Niet persé voor veiligheid of iets dergelijks, maar meer om het hostel makkelijk te kunnen vinden. Het hostel was dichtbij het busstation en dat was dan meteen ook het positiefste. Het was namelijk best wel een downgrade vergeleken bij het hele chille hostel op Holbox. Jammer, maar een hostelwissel had ik ook niet erg veel zin in en ach tis maar voor 2 dagen.

Toen ik de volgende dag richting ontbijt liep zag ik dat de regen met bakken de lucht uit kwam. Top want ik had maar 2 dagen in Valladolid gepland, waarvan 1 naar Chichen Itza. Ik besloot om die dag dan maar te gebruiken om de stad en eventueel een cenote te verkennen. In mijn dorm werd ik aangesproken door een frans meisje met wat mijn plannen waren. Eigenlijk kwamen onze plannen wel goed overeen en dus zijn we samen op pad gegaan. Eerst richting de lokale markt. Echt ik hou van deze plekken. Ook al koop ik weinig, ik kan er een hele tijd rondkijken. Vooral omdat het geen toeristenmarkt is, maar gewoon een lokale markt. Daarna zijn we even gaan lunchen om vervolgens naar een cenote te gaan. In heel Yucatan zijn ontzettend veel cenotes, maar wij kozen voor deze, omdat hij bijna in het centrum van de stad ligt. Plus het was ook nog eens een goedkope. De cenote zag er heel mooi uit en we zijn er een flinke tijd gebleven om te zwemmen. Nou vooral Lorraine heeft een hele tijd gezwommen. Ik had het na een kwartiertje wel gehad. Mensen die mijn kennen weten wel dat ik niet bepaald een liefhebber van vis ben. En tsja hier zwommen nogal veel grote vissen in.

Na de cenote zijn we weer richting het centrum gelopen en hebben een hapje gegeten. Ons plan was om daarna naar de free walking tour te gaan. De tour werd gedaan in het Spaans en Engels, dus dat moest goedkomen. Met de nadruk op moest, want helaas was er echt niks van te verstaan. De gids switchte telkens tussen Spaans en Engels, maar dat laatste was meer Spanglish, dus we verstonden er echt helemaal niks van. Daarnaast begonnen we in een soort museum, waar het zo heet was dat we spontaan koppijn kregen. Na een kwartiertje zijn we er snel tussenuit gesneakt. We wilden ook niet lullig doen, dus toen de gids zich omdraaide en naar een volgend schilderij liep zijn wij snel de trap af gegaan. Daarna nog even op het lokale pleintje gezeten en een deel van een kerkdienst gezien. We verstonden er uiteraard niks van, maar we waren moe en dus maar achterin de kerk neergeploft. Onderweg eerst nog even een crêpe met nutella en aardbei gescoord. Zooo lekker! Ook kwamen we de gids weer tegen, dus we zijn snel even een blokje om gegaan. Sukkels. Ik was wel erg moe na een lange dag en dus hebben we afscheid genomen en zijn we ieder ons eigen weg gegaan. (Lorraine was in de ochtend toen we weggingen van hostel gewisseld, omdat de eigenaar heel onaardig en aanvallend deed tegen haar. Dus voor we op pad gingen, moesten we eerst haar spullen verhuizen).

De dag erna begon weer met regen, maar het was mijn laatste dag daar (bustickets voor de volgende bestemming waren al gekocht), dus Chichen Itza moest gewoon vandaag. Helaas was het zondag en dat betekend dat alle locals gratis heen mogen. Dat zou druk worden en iedere reisblog raadde het echt af. Maarja geen andere keus. Het wachten op de collectivo duurde helaas wel 45 minuten maar gelukkig was er een aardig Mexicaans meisje die een paar woorden Engels sprak. Bij Chichen Itza aangekomen sprak het meisje ook de bestuurder aan en kwam daarna naar mij toe om te vertellen hoe de bussen terug werkten qua tijd en vertrekpunt. Super lief dat ze dat ging vragen. Chichen Itza zelf was echt prachtig! Het terrein is echt enorm en dus kon je hier echt uren rondkijken. Gelukkig was het ook droog. Heel erg fijn! Helaas was het wel erg benauwd en had ik het ook best warm. Daardoor had ik best wel hoofdpijn en ben ik na 2 uur weer met de bus vertrokken. Misschien minder lang dan gepland, maar naar mijn idee had ik alles wel gezien. De rest van de dag had ik behoorlijke hoofdpijn (waarschijnlijk van de flinke zon en daarnaast de overgang van warm, naar ijskoud in de bus en vervolgens weer warm). Daarom heb ik niet veel meer gedaan, alleen ’s avonds nog even naar het centrale plein gegaan, want daar was een leuke avondmarkt (en oeps ja uiteraard kon ik het niet laten om weer een crêpe te nemen). Dit was alweer mijn laatste dag in Valladolid, morgen neem ik de bus eerst naar Tulum en daar stap ik over op de bus naar Bacalar. Snel meer!

Omdat ik op dit moment nog in Mexico zit en de WIFI drama is, zitten er helaas geen foto’s bij. Volgende verslag ben ik weer in Nederland en komen ze er wel bij 🙂 Eventueel kan je een kijkje nemen op Instagram: @justtravelme1992

Deel 1 gemist? Je vindt het hier.